
چهار شنبه 16 بهمن 1387
متخصصان تغذيه و علوم پزشكي در آمريكا اعلام كردند: ويتامين D قدرت ماهيچهاي دختران نوجوان را تقويت ميكند.
به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، اين متخصصان تاكيد كردهاند كه ويتامين D به ميزان قابل توجهي با قدرت و توان ماهيچهاي در دختران نوجوان ارتباط دارد و به اين ترتيب از اين ارتباط ميتوان براي تقويت توان بدني دختران بهره گرفت.
اين پژوهش جديد در مجله «غدد شناسي و متابوليسم كلينيكي» به چاپ رسيده است.
محققان خاطرنشان كردند: هر چند ويتامين D به طور طبيعي و از طريق تماس با نور مستقيم خورشيد در بدن توليد ميشود اما كمبود آن به طور گسترده در ايالات متحده شايع است.
متخصصان تغذيه، در اين باره متذكر شدهاند كه كمبود ويتامين D تاثيرات منفي و نامطلوب مهمي روي سلامت ماهيچهها و استخوانها بر جاي ميگذارد.
به گفته اين متخصصان، تاثيرات فوق ناشي از فقدان اين ويتامين ميتواند باعث بروز مشكلات و حتي بيماريهاي جدي مانند پوكي استخوان يا راشيتيسم شود. دكتر كيت وارد پژوهشگر دانشگاه منچستر در انگليس و پژوهشگر اصلي اين تحقيق اظهار داشت: ما ميدانيم كه كمبود ويتامين D ميتواند سيستمهاي ماهيچهاي و استخواني را تضعيف كند اما تاكنون اطلاعات بسيار اندكي درباره رابطه بين ويتامين D و توان ماهيچهاي داشتيم.
وي افزود: پژوهش ما نشان داد كه ويتامين D تاثير مثبتي روي ميزان قدرت، نيرو، توان كشساني و حتي پريدن در دختران جوان دارد.
در اين تحقيق، متخصصان روي 99 دختر نوجوان در گروه سني 12 تا 14 سال مطالعه كردند.
وارد و دستيارانش نمونههاي خوني اين دختران را تهيه كرده و مقدار سرم ويتامين D را در خون آنها اندازه گيري كردند. سپس از اين دختران كه بسياري بدون هيچ علامت ظاهري دچار كمبود ويتامين D بودند، تست قدرت ماهيچهاي بعمل آمد.
دختراني كه دچار كمبود ويتامين مزبور نبودند در اين تستهاي قدرتي بسيار بهتر عمل كردند.
وارد در اين باره تاكيد كرد: ما بايد آزمايشات بيشتري انجام دهيم تا به درستي دريابيم كه چقدر ويتامين D لازم است تا سلامت سيستم ماهيچهاي بدن تامين شود.

دونیانین مختلف ئولکهلرینده قادینلار گونو مراسیمی دانیشیقلار دوزنلهیهرک،
با اين حال بحث اعمال سهميه بندي جنسيتي موضوع تازه يي نيست و در سال هاي گذشته نيز مطرح و اعمال شده است.

